OBJEVUJEME – závěr projektu

Červen 27th, 2016 | Posted by Irena Šichová in Aktuality

„Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím.“ (Konfucius)

Toto velké moudro nás doprovázelo celým školním rokem 2015/2016 v rámci celoročního projektu „Objevujeme“. Vše, co je kolem nás, je součástí přírody.  Jde o fantastický svět přírodních věd a lidských smyslů a vjemů. Mnohé jevy se zdají být bezvýznamné a obyčejné, jiné jsou podivuhodné, a na první pohled je nelze snadno objasnit. Pro všechno však většinou existuje jednoduché vysvětlení. Děti jsou zvídavé, zajímají se o vše, co se kolem nich odehrává. Ptají se na všechno a tato zvědavost je odrazovým můstkem k praktickému zkoumání světa. Klíčem k tomu všemu je využití smyslových vjemů dítěte.

Cílem našeho projektu bylo přiblížit tyto jevy a zákonitosti naším žákům a propojit svět teorie s praktickým využitím získaných dovedností. Snahou bylo vytvořit pozitivní motivaci k ekologickému chování prostřednictvím jednoduchých experimentů. Chtěli jsme dětem ukázat, že přírodověda není omezená jen na školní prostředí, ale je to nauka o jevech každodenního života.

Projekt probíhal celkem ve třech projektových dnech. Na podzim byly experimenty zaměřené na vzduch. Dozvěděli jsme se, že pomocí trychtýře není vůbec jednoduché sfouknout svíčku, nebo že pomocí balonku lze z prázdné láhve vytlačit vzduch. Zjistili jsme, jak těžký může být vzduch. V minulosti naši předci využívali na pohon jednoduchých strojů sílu větru, což ukázal pokus větrný mlýn nebo vláček poháněný vzduchem. Všichni jsme měli možnost vyrobit si vlaštovku a udělat závod o nejdelší dolet. Předmětem pokusu se stala i hudba. Díky našim badatelům jsme se naučili vyrobit si jednoduchý dechový nástroj – nazvaný Panova píšťala.

V únoru se stala neméně zajímavým tématem našeho projektu voda. Vysvětlili jsme si, proč se v Mrtvém moři nedá potopit, proč dvě tak různé látky jako je olej a voda se najednou dají smíchat, na jakém principu na Zemi probíhá příliv a odliv. Stejně jako vzduch i voda může pohánět stroje, o čemž nás přesvědčil pokus lahvový kolotoč. Dozvěděli jsme se jak si vyrobit rozprašovač, fontánku, či vodní růži.   Povedlo se nám rozeznít vodu jednoduchou písničkou díky hře na sklenice.

Poslední projektový den proběhl na konci května. Svoji pozornost jsme zaměřili na světlo a teplo. Dozvěděli jsme se, jak se orientovat v přírodě prostřednictvím sluníčka a jak určit čas dopadajícím stínem. Kluci nám poradili s výrobou domácího kina a objevili jsme zajímavou vlastnost ledu, že po roztání hned zamrzá. Děvčata předvedla čtení prsty a zopakovali jsme si rozdíly mezi vodiči a nevodiči tepla. Velmi zajímavým pokusem bylo vytvoření malého ohňostroje, nebo chytání kostek ledu na udici.

Celoroční projekt byl ukončený školním programem, kde jste mohli zhlédnout některé z uvedených pokusů. Program doplnili nejlepší zpěváci a recitátoři naší školy. Závěrem bych chtěla poděkovat rodičům za trpělivost a pomoc dětem při přípravě těchto experimentů. A samozřejmě chci poděkovat dětem za jejich přístup a tvůrčího ducha, s jakým k tomuto projektu přistupovaly.

Mgr. Sláva Cingelová

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.