Celoroční projekt - školní rok 2008/2009

Celoroční projekt

 

ŘÍKEJME SI PŘÍSLOVÍ

 

  • Filosofie

    Přísloví doprovázela život našich předků po staletí. Ve zhuštěné podobě srozumitelné metafory se zevšeobecněná životní zkušenost a moudrost přenášela z generace na generaci. Lety ústního předávání se zachovala do současnosti.

    Jejich užívání je dnes v běžném hovoru stále řidší. Příčin je několik: archaický jazyk, příslovím lidé nerozumějí, neznalost reálií, hlavně však upadající schopnost dětí porozumět obraznému sdělení a užívat jazyk nejen ve funkci sdělovací, ale také estetické a emoční

    V současné době, kdy každý pohled je možný a žádný není závazný, nabízejí přísloví jasné instrukce, zásady, soudy. Přicházejí k nám jako poslové našich babiček a dědů. Pro děti, které hledají životní jistotu, dávají pocit bezpečí. Vyjadřují životní zkušenost společnosti jako celku, promlouvá jimi paměť národa. Přísloví mohou sloužit jako komunikační most či vstupní brána do rozhovorů.

    Soubor přísloví bude přispívat nejen k rozvoji jazykových a životních dovedností a k získávání literárních poznatků, ale dá i základy citové, sociální, etické a regionální výchovy. Doplněn o vhodné činnosti hudební, pohybové, výtvarné a čtenářské bude pozitivně ovlivňovat rozvoj dítěte po stránce psychické  a fyzické.

     

  • Cíle

    -         získat povědomí o etických hodnotách naší společnosti

    -         umět porozumět obraznému sdělení a vytvářet slovní obrazy

    -         užívat jazyka i ve funkci estetické a emoční

    -         poznávat lidovou slovesnost a literární tvorbu

    -         rozvíjet komunikační dovednosti na základě prožitků

    -         vést k rozvoji sociálních dovedností dítěte

    -         na základě prožitků rozvíjet emoční stránku

    -         směřovat k získání vědomostí o jazyce

    -         umět naslouchat druhým

    -         zlepšit čtenářské dovednosti

    -         posilovat význam předchozích generací a vztah k nim

     

  • Témata

    Na každý týden bude jedno přísloví, ke kterému se mohou vázat ještě podobná přísloví. Obsahem pokrývají jednotlivé složky výchovně vzdělávací práce, rozvíjejí všechny kompetence a pomáhají naplňovat obsah průřezových témat /viz samostatný rozpis/. Využití jednoho přísloví je v mnoha oblastech.

     

  • Očekávané výstupy

    -         žáci se naučí přísloví

    -         umí poslechnout příběh druhých a sami smysluplně vykládat své zkušenosti

    -         komunikují na základě zkušeností

    -         hodnotí chování svoje i druhých podle pravidel ustálených v přísloví

    -         seznamují se s pojmy málo běžnými v současném jazyce a praxi

    -         získávají schopnost posoudit, v jaké kompetenci se zlepšili

    -         zaznamenávají přísloví s příběhem do zvláštních sešitů

    -         k hodnocení vlastnímu, pedagogů i od rodičů používají barevné klíčky

  • Formy práce

    -         žáci si zapisují přísloví do zvláštních sešitů (ev. volné listy)

    -         zápisy doplňují výtvarnými či slohovými pracemi

    -         k hodnocení a sebehodnocení používají sedmi barevných klíčů podle ŠVP

    -         každé dva měsíce proběhne celoškolní projektový den

    -         komunikační kruhy

    -         dramatizace situací a využití literatury

    -         vyhledávání přísloví u starší generace

    -         poznávají zákony a řády platné ve škole a společnosti

    -         ze třídních, školních i družinových akcí vyvozují závěry a porozumění

     

  • Hodnocení

    -         hodnocení a vlastní vyjádření hlavně ústní formou

    -         prožitek a získanou kompetence vyznačují barevnými razítky klíčků

    kompetence k učení                             modrá

    kompetence k řešení problémů            zelená

    kompetence komunikativní                   failová

    kompetence sociální                            červená

    kompetence občanské                         oranžová         

    kompetence pracovní                          hnědá

    kompetence k radosti                          žlutá

    -         hodnocení probíhá v rovině: sám sebe

                                                                       děti navzájem

                                                                       děti událost

                                                                        učitel jednotlivce a kolektiv

                                                                       rodiče děti a vlastní postoje

     

  • Organizace

    -         přísloví na daný týden bude vyvěšeno na nástěnkách

    -         přísloví vybírána z plánu a rozpracována na měsíc s návrhem akcí

    -         průběžné hodnocení  1x za měsíc pedagogy

    -         plán je otevřený dokument, který lze průběžně doplňovat podle aktuálních nabídek

    -         využívá všechny akce podle profilace školy

    -         úzká spolupráce se ŠD, rodiči a institucemi v obci a městě

     

     

    Použité materiály:

    Celoroční projekty školy z předchozích let

    ŠVP ZŠ Kněžpole Sedm klíčů k radosti

    Petr Kukal: Říkejme si přísloví

     

    Říkejme si přísloví

     

     

    Regionální výchova:

    -         Až se zima zeptá

    -         Časy se mění

    -         Všude dobře, doma nejlépe

     

    Rodinná výchova:

    -         Jablko nepadá daleko od stromu

    -         Nechval dne před večerem

    -         Všeho s mírou

    -         Štěstí přeje připraveným

     

    Enviromentální výchova:

    -         Kdo seje vítr, sklízí bouři

    -         Není na světě bylina, co by na něco nebyla

    -         Oheň je dobrý sluha, ale špatný pán

     

    Zdravotní:

    -         Čistota půl zdraví

    -         Hlad je nejlepší kuchař

    -         Ranní ptáče dál doskáče

    -         jak si kdo ustele, tak si i lehne

    -         Veselá mysl, půl zdraví

    -         V zdravém těle zdravý duch

    -         Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne

    -         Strach má velké oči

     

    Prosociální a sociální výchova:

    -         Kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe

    -         Moudřejší ustoupí

    -         Sliby chyby

    -         Dobrá rada nad zlato

    -         Dvakrát měř, jednou řež

    -         Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá

    -         Lež má krátké nohy

    -         Žádny učený z nebe nespadl

     

    Pracovní činnosti:

    -         Řemeslo má zlaté dno

    -         Bez práce nejsou koláče

    -         Práce kvapná, málo platná

     

    Komunikace:

    -         Nedráždi hada bosou nohou

    -         Tančí, jak kdo píská

    -         V nouzi poznáš přítele

    -         Ve dvou se to lépe táhne

    -         Víc hlav, víc rozumu

     

    Multikulturní výrchova:

    -         Jiný kraj, jiný mrav

    -         Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem

     

    Řešení problémů:

    -         Dočkej času, jako husa klasu

    -         Pozdě bycha honiti

    -         Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

     

    Zpracovala Mgr. Jana Polášková

  • (aktualizováno 24.09.2008)   Design by Sinuhet © 2001-2007