Celoroční projekt - školní rok 2008/2009 Celoroční projekt
ŘÍKEJME SI PŘÍSLOVÍ
Přísloví doprovázela život našich předků po staletí. Ve zhuštěné podobě srozumitelné metafory se zevšeobecněná životní zkušenost a moudrost přenášela z generace na generaci. Lety ústního předávání se zachovala do současnosti. Jejich užívání je dnes v běžném hovoru stále řidší. Příčin je několik: archaický jazyk, příslovím lidé nerozumějí, neznalost reálií, hlavně však upadající schopnost dětí porozumět obraznému sdělení a užívat jazyk nejen ve funkci sdělovací, ale také estetické a emoční V současné době, kdy každý pohled je možný a žádný není závazný, nabízejí přísloví jasné instrukce, zásady, soudy. Přicházejí k nám jako poslové našich babiček a dědů. Pro děti, které hledají životní jistotu, dávají pocit bezpečí. Vyjadřují životní zkušenost společnosti jako celku, promlouvá jimi paměť národa. Přísloví mohou sloužit jako komunikační most či vstupní brána do rozhovorů. Soubor přísloví bude přispívat nejen k rozvoji jazykových a životních dovedností a k získávání literárních poznatků, ale dá i základy citové, sociální, etické a regionální výchovy. Doplněn o vhodné činnosti hudební, pohybové, výtvarné a čtenářské bude pozitivně ovlivňovat rozvoj dítěte po stránce psychické a fyzické.
- získat povědomí o etických hodnotách naší společnosti - umět porozumět obraznému sdělení a vytvářet slovní obrazy - užívat jazyka i ve funkci estetické a emoční - poznávat lidovou slovesnost a literární tvorbu - rozvíjet komunikační dovednosti na základě prožitků - vést k rozvoji sociálních dovedností dítěte - na základě prožitků rozvíjet emoční stránku - směřovat k získání vědomostí o jazyce - umět naslouchat druhým - zlepšit čtenářské dovednosti - posilovat význam předchozích generací a vztah k nim
Na každý týden bude jedno přísloví, ke kterému se mohou vázat ještě podobná přísloví. Obsahem pokrývají jednotlivé složky výchovně vzdělávací práce, rozvíjejí všechny kompetence a pomáhají naplňovat obsah průřezových témat /viz samostatný rozpis/. Využití jednoho přísloví je v mnoha oblastech.
- žáci se naučí přísloví - umí poslechnout příběh druhých a sami smysluplně vykládat své zkušenosti - komunikují na základě zkušeností - hodnotí chování svoje i druhých podle pravidel ustálených v přísloví - seznamují se s pojmy málo běžnými v současném jazyce a praxi - získávají schopnost posoudit, v jaké kompetenci se zlepšili - zaznamenávají přísloví s příběhem do zvláštních sešitů - k hodnocení vlastnímu, pedagogů i od rodičů používají barevné klíčky - žáci si zapisují přísloví do zvláštních sešitů (ev. volné listy) - zápisy doplňují výtvarnými či slohovými pracemi - k hodnocení a sebehodnocení používají sedmi barevných klíčů podle ŠVP - každé dva měsíce proběhne celoškolní projektový den - komunikační kruhy - dramatizace situací a využití literatury - vyhledávání přísloví u starší generace - poznávají zákony a řády platné ve škole a společnosti - ze třídních, školních i družinových akcí vyvozují závěry a porozumění
- hodnocení a vlastní vyjádření hlavně ústní formou - prožitek a získanou kompetence vyznačují barevnými razítky klíčků kompetence k učení modrá kompetence k řešení problémů zelená kompetence komunikativní failová kompetence sociální červená kompetence občanské oranžová kompetence pracovní hnědá kompetence k radosti žlutá - hodnocení probíhá v rovině: sám sebe děti navzájem děti událost učitel jednotlivce a kolektiv rodiče děti a vlastní postoje
- přísloví na daný týden bude vyvěšeno na nástěnkách - přísloví vybírána z plánu a rozpracována na měsíc s návrhem akcí - průběžné hodnocení 1x za měsíc pedagogy - plán je otevřený dokument, který lze průběžně doplňovat podle aktuálních nabídek - využívá všechny akce podle profilace školy - úzká spolupráce se ŠD, rodiči a institucemi v obci a městě
Použité materiály: Celoroční projekty školy z předchozích let ŠVP ZŠ Kněžpole Sedm klíčů k radosti Petr Kukal: Říkejme si přísloví
Říkejme si přísloví
Regionální výchova: - Až se zima zeptá - Časy se mění - Všude dobře, doma nejlépe
Rodinná výchova: - Jablko nepadá daleko od stromu - Nechval dne před večerem - Všeho s mírou - Štěstí přeje připraveným
Enviromentální výchova: - Kdo seje vítr, sklízí bouři - Není na světě bylina, co by na něco nebyla - Oheň je dobrý sluha, ale špatný pán
Zdravotní: - Čistota půl zdraví - Hlad je nejlepší kuchař - Ranní ptáče dál doskáče - jak si kdo ustele, tak si i lehne - Veselá mysl, půl zdraví - V zdravém těle zdravý duch - Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne - Strach má velké oči
Prosociální a sociální výchova: - Kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe - Moudřejší ustoupí - Sliby chyby - Dobrá rada nad zlato - Dvakrát měř, jednou řež - Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá - Lež má krátké nohy - Žádny učený z nebe nespadl
Pracovní činnosti: - Řemeslo má zlaté dno - Bez práce nejsou koláče - Práce kvapná, málo platná
Komunikace: - Nedráždi hada bosou nohou - Tančí, jak kdo píská - V nouzi poznáš přítele - Ve dvou se to lépe táhne - Víc hlav, víc rozumu
Multikulturní výrchova: - Jiný kraj, jiný mrav - Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem
Řešení problémů: - Dočkej času, jako husa klasu - Pozdě bycha honiti - Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
Zpracovala Mgr. Jana Polášková |
(aktualizováno 24.09.2008) Design by Sinuhet © 2001-2007 |