Celoroční projekt - školní rok 2009/2010 Celoroční projekt
Rok s pohádkou
Pohádka totiž není původně literatura, pohádka je povídání. Pravá lidová pohádka nevzniká tím, že ji národopisný sběratel zaznamená, nýbrž tím, že ji babička povídá dětem. Skutečná pohádka, pohádka ve své pravé funkci je povídání v kruhu posluchačů. Rodí se z potřeby vypravovat a rozkoše naslouchat. (K. Čapek) Pohádka patří k prvním uměleckým textům, s nimiž se dítě setkává, které může vnímat a rozumět jim. Vnáší dětem smysl a řád do světa, pro ně zatím nesrozumitelného. Poskytuje dětem zábavu i napětí, stimuluje a probouzí zvídavost. Podněcuje dětskou představivost a fantazii. Klasické pohádky odpovídají na základní potřeby rozvíjející se u dětí - vztah rodičů k dětem, vztahy mezi sourozenci, potřeba lásky, důvěry, redukovat a zvládat pocity strachu. Důležité je poznávání mezilidských vztahů a rozvíjení pocitu životního smyslu. Častým motivem pohádek jsou příkazy nebo zákazy a jejich přestupování neodvratně vede k neštěstí, jindy také jejich dodržení, které bývá odměněno. Trest a odměna jsou důležité, musí však být přiměřené. a emoční Hrdinové pohádek vynikají mravní ušlechtilostí, bojují proti křivdě a nepravosti. Rádi pomáhají jiným, jsou stateční. Pomáhají jim přátelé, často lidé neznámí, někdy i vděčná zvířata. Bojují s bytostmi nadpřirozenými, ale nejednou jim škodí lidé blízcí, např. zrádná sestra, macecha aj. Pohádky mají kromě významu výchovného, vzdělávacího a poznávacího také význam terapeutický. Mohou odhalit některá traumata, která děti prožívají, a poskytnout vodítko, jak se v citových problémech orientovat.
- rozvíjení dětské fantazie a představivosti - napomáhat rozvoji inteligence , poznávacích schopností a symbolických funkcí - rozvíjet citlivosti vůči duchovním hodnotám - seznámení s tvorbou českých a světových pohádkářů - vytváření správného hodnotového systému a etických postojů, nenásilné upevňování mravních zásad a správného chování - zlepšení čtenářských a verbálních dovedností - umět naslouchat druhým - vzbudit dětskou pozornost - optimistické vidění světa
Na každý měsíc bude jedno téma, ke kterému se budou vázat jednotlivé pohádky. Obsahem budou pokrývat jednotlivé složky výchovně vzdělávací práce, rozvíjet všechny kompetence, napomáhat naplňovat obsah průřezových témat (viz samotný rozpis). Využití tématu bude v mnoha oblastech.
- žáci se seznámí s pohádkou a jejím autorem, - čtou s porozuměním a vyjadřují své názory k předloženému textu, - komunikují ve skupině na základě zkušeností, - uvědomí si různé problémové situace a hledají různé možnosti řešení, - porovnávají chování své s chováním pohádkových hrdinů, - porozumí prostým slovům staršího jazyka a dřívějšího způsobu života, - získávají schopnost posoudit, v jaké kompetenci se zlepšili, - zaznamenávají pohádky na zvláštní pracovní listy a řadí je do složek, - k hodnocení vlastnímu, pedagogů i od rodičů používají barevné klíčky. - Září - Pohádkové putování (regionální výchova) - Říjen - Zvířátka v pohádkách (environmentální výchova) - Listopad - Veršované pohádky (mediální výchova) - Prosinec - Kouzlo Vánoc (sociální a pracovní výchova) - Leden - Ledové království (environmentální a pracovní výchova) - Únor - Pohádky o zdraví (zdravotní výchova) - Březen - Moudro pohádek (sociální výchova) - Duben - Ptačí pohádky (multikulturní a environmentální výchova) - Květen - Popelka (rodinná a pracovní výchova) - Červen - Vodníci v pohádkách (environmentální a sociální výchova) Vzdělávací obsahy daných témat budou propojeny průřezovými tématy ŠVP. - osobnostní a sociální výchova - výchova demokratického občana - výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - multikulturní výchova - environmentální výchova - mediální výchova
- hodnocení a vlastní vyjádření hlavně ústní formou - prožitek a získanou kompetence vyznačují barevnými razítky klíčků - uvádí věci do souvislostí - umožnit realizovat vlastní nápady, podněcovat tvořivost - rozvoj tvořivého přístupu řešení pracovních a výtvarných úkolů - aktivně se podílí na všech fázích činnosti, na plánování, přípravě, realizaci i hodnocení - obhajuje a argumentuje vhodnou formou svůj vlastní názor a zároveň naslouchá názorům jiných - vhodně komunikuje se spolužáky, učiteli ve škole i mimo školu - spolupracuje ve skupině - respektuje společně dohodnutá pravidla chování, na jejichž formulaci se sami podílí, odmítá vše, co narušuje dobré vztahy mezi jednotlivci - kooperace a týmová práce - dodržuje pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve škole i v běžné praxi - vytváří kladný postoj k našim tradicím - vytvářet situace, v nichž má žák radost z učení pro učení samotné a pro jeho další přínos
Zpracovala Mgr. Libuše Čechová |
(aktualizováno 1.10.2008) Design by Sinuhet © 2001-2007 |