Celoroční projekt - školní rok 2010/2011

Celoroční projekt

 

U nás

 

Celoroční projekt ano či ne? Na konci minulého školního roku jsme zvažovali obě možnosti. Zkušenosti nabyté z minulých let a velký ohlas žáků i jejich rodičů nás přesvědčil o tom, že dobře promyšlený celoroční projekt má pro školu smysl. Je velkým přínosem ve vyučovacím a výchovném procesu. Naše rozhodování ovlivnilo také to, že škola a obec budou připravovat oslavy 200 let školství v Kněžpoli. Obyvatelé této vesnice vždy přikládali vzdělání velký význam a činnost školy všemožně podporovali. Škola vychovala za celou dobu existence mnoho vzdělaných lidí, kteří se podíleli a podílejí na rozvoji obce, kraje i celé naší vlasti. Stala se neoddělitelnou součástí obce a vždy se podílela na jejím veřejném životě.

  • Filosofie

    K tématu letošního celoročního projektu U nás nás přivedla potřeba pěstovat v našich žácích hluboký vztah k domovu, kraji, rodné zemi i k celému světu. Je důležité, aby se správně orientovali ve světě a vnímali svou úlohu a postavení v něm.

    Toto téma chápeme z úzkého i širokého pohledu. Doufáme, že si žáci za pomoci zapojení své vlastní tvořivosti uvědomí postupně velké souvislosti týkající se rodiny, obce, našeho regionu, České republiky a v konečné fázi i celého světa. Cílem je zařadit tato témata do výchovně vzdělávacího procesu a s nimi spojených činností. a emoční

    Krajové jevy a prvky jsou žákům bližší a jsou pro ně názornější, neboť se váží k jejich osobním zkušenostem a znalostem. Jejich využitím ve výuce postupujeme

    od blízkého ke vzdálenému
    od známého k neznámému
    od konkrétního k abstraktnímu.

    Výchova k vlastenectví začíná u rodiny, rodné obce, rodného kraje a dále postupuje k poznání vlasti, světa a završuje se vědomím, že patříme k jistému společenství.

     

  • Cíle

    Pomocí plnění úkolů tohoto projektu povedeme žáky k

    -         tvorbě pracovních návyků v samostatné i týmové činnosti

    -         orientaci v informacích, k časovému a místnímu propojování historických, zeměpisných a kulturních informací

    -         rozšiřování slovní zásoby v daných tématech

    -         poznávání a chápání rozdílů mezi lidmi, toleranci, k plnění společných úkolů

    -         samostatnému a sebevědomému jednání a vystupování

    -         efektivní, bezproblémové a nekonfliktní komunikaci

    -         utváření ohleduplného vztahu k přírodě a kulturním výtvorům a k hledání možností vlastního aktivního zapojení při jejich ochraně

    -         vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i k okolnímu prostředí

    -         objevování všeho, co jej zajímá a v čem by mohl v budoucnu uspět

    -         poznávání podstaty zdraví, příčin nemocí, k upevňování prevence, k účelnému jednání a rozhodování v situacích, kdy je ohrožena jeho vlastní bezpečnost či bezpečnost druhých

     

  • Témata

    Rodina (září, říjen)
    Obec (listopad, prosinec)
    Škola (leden, únor)
    Kraj (březen)
    Česká republika (duben)
    Evropská unie a svět (květen)

    Do jednotlivých témat budeme vybírat z následujících oblastí:

    Historie
    Doprava
    Školství (historie, aktivity)
    Kultura, životní styl
    Sport
    Tradice (řemesla, zvyky, kroje)
    Příroda
    Využití tématu bude v mnoha oblastech.

     

  • Očekávané výstupy

    -         čtou s porozuměním a vyjadřují své názory k předloženému textu

    -         komunikují ve skupině na základě zkušeností

    -         uvědomí si různé problémové situace a hledají různé možnosti řešení

    -         porovnávají chování své s chováním jiných lidí

    -         porozumí prostým slovům staršího jazyka a dřívějšího způsobu života

    -         získávají schopnost posoudit, v jaké kompetenci se zlepšili

    -         zaznamenávají poznatky na zvláštní pracovní listy a řadí je do složek

    -         k hodnocení vlastnímu, pedagogů i od rodičů používají barevné klíčky Vzdělávací obsahy daných témat budou propojeny průřezovými tématy ŠVP.

    -         osobnostní a sociální výchova

    -         výchova demokratického občana

    -         výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

    -         multikulturní výchova

    -         environmentální výchova

    -         mediální výchova

    Vzdělávací obsahy daných témat budou propojeny průřezovými tématy ŠVP.

    -         osobnostní a sociální výchova

    -         výchova demokratického občana

    -         výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

    -         multikulturní výchova

    -         environmentální výchova

    -         mediální výchova

     

  • Rozvíjení klíčových kompetencí - hodnocení

    -         hodnocení a vlastní vyjádření hlavně ústní formou

    -         prožitek a získanou kompetence vyznačují barevnými razítky klíčků

  • Kompetence k učení - modrá

    -         uvádí věci do souvislostí

    -         umožnit realizovat vlastní nápady, podněcovat tvořivost

  • Kompetence k řešení problému - zelená

    -         rozvoj tvořivého přístupu řešení pracovních a výtvarných úkolů

    -         aktivně se podílí na všech fázích činnosti, na plánování, přípravě, realizaci i hodnocení

  • Kompetence komunikativní - fialová

    -         obhajuje a argumentuje vhodnou formou svůj vlastní názor a zároveň naslouchá názorům jiných

    -         vhodně komunikuje se spolužáky, učiteli ve škole i mimo školu

  • Kompetence sociální a personální - červená

    -         spolupracuje ve skupině

    -         respektuje společně dohodnutá pravidla chování, na jejichž formulaci se sami podílí, odmítá vše, co narušuje dobré vztahy mezi jednotlivci

    -         kooperace a týmová práce

  • Kompetence pracovní - hnědá

    -         dodržuje pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve škole i v běžné praxi

  • Kompetence občanská - oranžová

    -         vytváří kladný postoj k našim tradicím

  • Kompetence k radosti - žlutá

    -         vytvářet situace, v nichž má žák radost z učení pro učení samotné a pro jeho další přínos

  • Organizace

    -         Každé téma bude rozpracováno na dané období s návrhem akcí a činností.

    -         Jednotlivá témata celoročního projektu budou hodnocena vždy na konci měsíce nebo na konci daného tématu.

    -         Ke každému tématu bude zpracovaný plán, který bude během daného období doplňován podle momentálních možností školy.

    -         Plán jednotlivých témat bude zpracováván s ohledem na plnění úkolů vyplývajících ze ŠVP.

    -         Do plnění úkolů bode zapojována také ŠD.

    -         Budeme hledat cesty ke spolupráci s rodiči žáků, institucemi a obyvateli obce.

     

    Zpracovala Mgr. Ludmila Vaverková

  • (aktualizováno 6.10.2008)   Design by Sinuhet © 2001-2007