Celoroční projekt - školní rok 2011/2012

Celoroční projekt

 

KDO SI HRAJE – NEZLOBÍ

 

„Lidé, buďte lidští, je to vaší první povinností, buďte lidští ke všem stavům, ke každému věku ke všemu, co není člověku cizí. Jaká moudrost může pro vás existovat mimo lidskost? Milujte děti, přejte jim jejich hry, jejich zábavy a jejich roztomilý instinkt. Komu z vás nebylo někdy líto tohoto věku, kdy je na rtech ustavičně úsměv a v srdci stále klid?“

Jean Jacques Rousseau


  • 1) Definice hry a její význam

    Existují různé definice hry, všechny se však shodují v mnoha aspektech jakým je například fakt, že hra je nejpřirozenější aktivitou dítěte a všestranně rozvíjí jeho osobnost. Hra je forma činnosti, která se liší od práce i od učení. Člověk se hrou zabývá po celý život, ve školním věku má specifické postavení – je vůdčím typem činnosti.

    Hra má řadu aspektů:

    -         poznávací

    -         procvičovací

    -         emocionální

    -         pohybový

    -         motivační

    -         tvořivostní

    -         fantazijní

    -         sociální

    -         rekreační

    -         diagnostický

    -         terapeutický

    Zahrnuje činnosti jednotlivce, dvojice, malé skupiny i velké skupiny. Existují hry, k jejichž provozování jsou nutné speciální pomůcky – hračky, herní pomůcky, sportovní náčiní, nástroje, přístroje. Většina her má podobu sociální interakce s jasně formulovanými pravidly – danými dohodou aktérů nebo společenskými konvencemi.

    Ve hře se mnoho pozornosti věnuje jejímu průběhu:
    hry s převahou spolupráce
    hry s převahou soutěžení

     

  • 2) Cíle

    Hra vzniká spontánně ( náhodně) nebo záměrně, kdy dochází k ovlivňování průběhu hry. Význam hry je mnohostranný – je důležitým činitelem vývoje ( jako nejpřirozenější forma učení napomáhá rozvoji vnitřních vývojových předpokladů )

    Učí dítě :

    -         překonávat překážky

    -         rozvíjí iniciativu a rozhodnost

    -         má důležitý význam pro tělesný vývoj

    -         rozvíjí jemnou i hrubou motoriku

    -         uspokojuje citové potřeby

    -         podporuje rozvoj osobnosti

    -         formuje charakterové vlastnosti

    -         je významným výchovným a vzdělávacím činitelem

    -         připravuje dítě na život získáváním zkušeností v různých sociálních rolích

      K rozvinutí psychických předpokladů se ve hře využívá:

    -         paměť – básničky, písničky, pexeso

    -         myšlení – hádanky, stolní hry

    -         pozornost – silně motivované hry

    -         vnímání a senzomotorická koordinace – pohybové a konstrukční hry

    -         fantazie – tvůrčí hry, hry na někoho

  • 3) Dělení her

    Funkční hry: typické pro kojenecké období – uplatňování senzomotorických funkcí, například úchop předmětů, vydávání zvuků a podobně.

    Manipulační hry: manipulace s různými předměty, například skládání kostek.

    Konstruktivní hry: důležité pro svůj cíl – dosažený výsledek.Práce s různým materiálem jako například stavebnicí, modelovací hmotou, vystřihování.

    Napodobovací hry: napodobování činností, u mladších dětí jsou to například hlasy zvířat, u starších dětí napodobování péče o panenku – oblékání, krmení.

    Úlohové hry: vychází z napodobovacích her, přebírají úlohu dospělých, většinou kolektivní hry na někoho, na maminku, na školu.

    Receptivní hry: malá pohybová aktivita, přijímají a zpracovávají vnější podněty, např. poslouchání pohádek, sledování televizního programu.

    Intelektové hry: přiřazování komponentů podle různých kritérií – například červená kolečka k červeným prvkům.

    Senzorické hry: například určování rozdílů u dvou stejných obrázků – rozlišují vnější smyslovou kvalitu.

    Slovní hry: pro rozvoj slovní zásoby – dokonči pohádku.

    Rytmicko hudební hry: zaměřeny na rytmičnost a muzikálnost dítěte – například vytleskej rytmus.

    Dramatické hry: divadlo podle představ dítěte.

    Psychomotorické hry: zprostředkování výchovy přes vnímání a pohyb – na Slepou bábu, hra s barevným padákem a jiné.

     

  • 4) Témata

    Témata, hry a soutěže si každý vyučující rozpracuje a zařadí do jednotlivých předmětů sám. Bude respektovat schopnosti, věk, potřeby a přání dětí. Celý projekt bude směřovat k závěrečnému školnímu výletu do Strážnice, kde se v rámci Strážnických folklorních slavností, zúčastníme již připraveného programu pro děti.

    Vzdělávací obsahy jednotlivých témat budou propojeny průřezovými tématy ŠVP:

    -         osobnostní a sociální výchova

    -         výchova demokratického občana

    -         výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

    -         multikulturní výchova

    -         environmentální výchova

    -         mediální výchova

     

  • 5) Očekávané výstupy

    -         procvičování zrakového, sluchového, čichového a chuťového vnímání

    -         procvičování hmatu

    -         procvičování orientace v prostoru

    -         rozvíjení smyslového vnímání, pozornosti, myšlení a řeči

    -         cílevědomé vytváření vztahů

    -         rozvoj logického myšlení, pozornosti a paměti

    -         tvoření početních představ

    -         rozvíjení grafických schopností

    -         čtení s porozuměním

    -         komunikace ve skupině

    -         řešení problémových situací

    -         porovnávání chování svého s chováním jiných lidí

    -         získání schopností posoudit, v jaké kompetenci se zlepšili

    -         k hodnocení vlastnímu, pedagogů i od rodičů používají barevné klíčky

    -         dodržování pravidel

     

  • 6) Rozvíjení klíčových kompetencí – hodnocení

    -         hodnocení a vlastní vyjádření hlavně ústní formou

    -         prožitek a získanou kompetence vyznačují barevnými razítky klíčků

  • Kompetence k učení - modrá

    -         uvádí věci do souvislostí

    -         umožnit realizovat vlastní nápady, podněcovat tvořivost

  • Kompetence k řešení problému - zelená

    -         rozvoj tvořivého přístupu řešení pracovních a výtvarných úkolů

    -         aktivně se podílí na všech fázích činnosti, na plánování, přípravě, realizaci i hodnocení

  • Kompetence komunikativní - fialová

    -         obhajuje a argumentuje vhodnou formou svůj vlastní názor a zároveň naslouchá názorům jiných

    -         vhodně komunikuje se spolužáky, učiteli ve škole i mimo školu

  • Kompetence sociální a personální - červená

    -         spolupracuje ve skupině

    -         respektuje společně dohodnutá pravidla chování, na jejichž formulaci se sami podílí, odmítá vše, co narušuje dobré vztahy mezi jednotlivci

    -         kooperace a týmová práce

  • Kompetence pracovní - hnědá

    -         dodržuje pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve škole i v běžné praxi

  • Kompetence občanská - oranžová

    -         vytváří kladný postoj k našim tradicím

  • Kompetence k radosti - žlutá

    -         vytvářet situace, v nichž má žák radost z učení pro učení samotné a pro jeho další přínos

  • 7) Organizace

    -         každý vyučující si hry a soutěže zařazuje do jednotlivých vyučovacích hodin sám, respektuje věk, schopnosti, potřeby a přání dětí

    -         hodnocení proběhne samostatně v každé třídě, děti si založí kartotéku her

    -         podle potřeb a možností se mohou uskutečnit i celoškolní akce, které připraví buď pedagogové nebo děti samy…tzv. Projektové dny

    -         průběžné hodnocení bude probíhat na pedagogické radě

    -         plán je otevřený a nabízí volnost při volbě a přístupu

    -         do celoročního školního projektu se zapojí také školní družina

     

    Zpracovala:

  • (aktualizováno 13.9.2011)   Design by Sinuhet © 2001-2007